Veel gestelde vragen

  • Algemeen en functionaliteit van de site

  • Wat is de Laadpas Top 10?

    De Laadpas Top 10 geeft een transparant overzicht van de beste laadpassen. We geven inzicht in álle kleine lettertjes en voorwaarden, zodat je zelf de beste keus kunt maken. Bij elke laadpas geven we een eerlijk advies. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

  • Welke filters, sorteringen en labels zijn er en hoe werken ze?

    Allereerst de 'Filters'. Dit zijn de vakjes bovenaan die je aan- of uit kunt vinken

    Prepaid - Een laadpas waar je vooraf 'tegoed' op kunt of moet zetten. Vergelijkbaar met beltegoed.

    100% groen - Aanbieders die 100% groene energie uit Nederland aanbieden vanuit hernieuwbare bronnen. | Dit werkt alleen als de eigenaar van de laadpaal ook een groene energieleverancier gebruikt.

    NL Leverbaar - Ook aan te vragen vanuit Nederland.

    Alle NL laadpalen - Te gebruiken op álle laadpalen in Nederland

    Snelladen - Hier kun je filteren op Europese snellaad-netwerken. Vink je bijvoorbeeld Fastned aan, dan zullen alleen de laadpassen zichtbaar worden waarmee ook daadwerkelijk bij Fastned geladen kan worden. Andere passen verdwijnen dan uit het overzicht.

    Door ons getest - Deze pas of app hebben we zélf getest en álle informatie over deze pas is dus uit eerste hand.

    Vakantie - Laadpassen en/of -apps die je goed kunt gebruiken op een reis door Europa.

    Dan 'Sortering' Dit zijn de opties in het witte vakje 'beoordeling' naast de Reset knop.

    Beoordeling - Filter de lijst op volgorde van beoordeling met de beste bovenaan. (Standaard weergave)

    Aanbieder A-Z - Filter de lijst op alfabetische volgorde, Z-A voor omgekeerd.

    Gemiddelde prijs per maand - Richtprijs voor 10 laadsessies van 20kWh op 10 verschillende laadpunten. (Ongeveer 1000km)

    Dekking - Sorteer de lijst op het aantal laadpunten in Europa waarop de laadpas te gebruiken is, van hoog naar laag.

    Als laatste de 'Labels'. Dit zijn de kleine gekleurde tekstvakjes die je bij elke aanbieder ziet.

    De blauwe vakjes dat zijn labels die met filters aan of uit zijn gezet.

    De grijze vakjes omschrijven wélke snellaadnetwerken er met deze laadpas te bedienen zijn

    Europese laadpas - Dit is een laadpas die in de markt gezet is voor Europees gebruik en dus ook in grote delen van Europa bruikbaar is.

    Vakantie - Laadpassen die erg geschikt zijn voor langere vakantieritten, doordat ze bijvoorbeeld veel snellaadnetwerken ondersteunen.

    Sleutelhanger - Aanbieder levert ook sleutelhangers of 'druppels' in plaats van -of aanvullend op- de laadpas.

    Pas - Deze aanbieder levert een contactloze (rfid) laadpas.

    App - Deze aanbieder levert een (verplichte) app waarmee je gebruik kunt maken de diensten.

    SMS - Deze aanbieder levert diensten aan die je moet of kunt gebruiken door het versturen van SMS berichten.

    Site - De diensten die deze aanbieder biedt zijn ook via een (mobiele) website, dus bijvoorbeeld met een laptop te gebruiken.

    Gratis aanvragen - Deze pas is kosteloos aan te vragen. Er worden geen aanschafkosten in rekening gebracht.

    Dagelijks gebruik - Deze laadpas is zeer geschikt als laadpas voor dagelijks gebruik.

  • Wat betekent het ‘CPO’ of ‘Basis’ tarief?

    CPO staat voor Charge Point Operator of Charge Point Owner. Het betreft de partij die het laadpunt exploiteert. Dit zal bij publieke laadpalen dus vaak een bekende naam zijn die je ook vaak op de laadpalen aantreft, zoals Allego, Eneco of Vattenfall.

    Dit is niet altijd dezelfde partij die het laadpunt heeft geplaatst. De CPO kan ook alléén de eigenaar zijn. Zo kan bij een laadpunt in bijvoorbeeld een Q-park garage een Newmotion of Ecotap laadpaal zijn, waarbij de garagehouder zélf de eigenaar en exploitant is. In dit geval is Q-park dan de CPO en bepaalt Q-park dan ook het daadwerkelijke CPO tarief van de laadpalen die ze exploiteren.

    De CPO bepaalt dus het basis tarief van een laadpunt. Dit basis tarief bestaat in Nederland vrijwel altijd uit een prijs per kWh variërend tussen de 0 en de 69 cent, soms aangevuld met een start-tarief. De laadpas aanbieder (MSP) kan hier eventueel nog extra tarieven aan toevoegen.

  • Waarom worden sommige aanbieders dubbel vermeld?

    Aanbieders die twee verschillende produkten aanbieden (bijvoorbeeld één flatrate laadpas en één postpaid laadpas) kunnen meerdere keren voorkomen. Aanbieders met laadpassen van soortgelijk aanbod (bijvoorbeeld 5 verschillende volumes) krijgen slechts 1 vermelding.

  • Hoe werkt het beoordeling systeem?

    Elke aanbieder wordt gescoord op diverse criteria, zoals transparantie, tarieven, bruikbaarheid in land van uitgifte, dekkingsgraad en gebruiksgemak. Maar bijvoorbeeld ook de deskundigheid van de helpdesk. Hoe hoger er op deze criteria wordt gescoord hoe meer punten een aanbieder krijgt en des te hoger de aanbieder in de standaard sortering van de site wordt weergegeven. Kan een aanbieder bijvoorbeeld niet vertellen of de laadpas op laadpunten van het Duitse Ladenetz werkt, dan kost dat punten.

  • Ik ben een oriënterende of beginnende EV-rijder. Waar moet ik beginnen?

    Bestel een willekeurige Nederlandse laadpas uit de top 10. De Nederlandse laadpassen werken op alle Nederlandse laadpunten. Installeer ook de bijbehorende app op je telefoon en ontdek welke informatie voor jou bruikbaar is. Na een tijdje zal je merken hoe jouw laadgedrag eruit ziet. Kom daarna nog een keer terug om de beste laadpas voor de door jou meest gebruikte laadpunten uit te zoeken.

  • Kan ik ook met één laadpas uit de voeten?

    Dat kan zeker, en als je sorteert op 'dekking' dan vind je laadpassen waarmee je 80% van West-Europa prima mee door komt. De meeste mensen hebben 2 tot 3 passen vanwege de lagere tarieven bij snelladers, in bepaalde landen, óf vanwege ondersteuning in een specifiek lastig gebied zoals in het zuiden van Spanje.

  • Waar kan ik laden met de door mij geselecteerde laadpas?

    Achter elke aanbieder zie je een link genaamd ‘laadpaal kaart’ welke is doorgelinkt naar een landkaart met laadpunten die betreffende aanbieder aangeeft als 'geschikt'. Alle passen van Nederlandse aanbieders werken altijd op álle laadpunten in Nederland. Buitenlandse passen werken niet altijd op alle Nederlandse laadpunten. Check daarom bij deze aanbieders goed de aangegeven laadpaal-kaart.

  • Ik heb van mijn werkgever een mobiliteitskaart bij mijn leaseauto ontvangen die niet in de lijst staat. Hoe kan dat?

    Dit kan verschillende oorzaken hebben. De mobiliteitskaarten ondersteunen wij pas sinds kort dus het kan zijn dat die nog niet allemaal vermeld worden. Ga ervan uit dat wij ons best doen om alle aanbieders te vermelden. Mobiliteitskaarten die bij leaseauto’s worden verstrekt zijn vaak goed te gebruiken in Nederland, laden buiten Nederland geeft wisselende resultaten.

  • Kan ik ook persoonlijke ondersteuning krijgen bij het invoeren van elektrisch rijden voor mijn organisatie?

    Dat kan. Neem contact met ons op voor een consult of een presentatie en maak een afspraak via info@laadpastop10.nl.

  • Groene en grijze stroom, hoe zit dat precies?

    Zowel de Charge Point Operator (CPO) als de Mobility Service Provider (MSP) kan grijze of groene stroom leveren. Veel CPO’s leveren (Nederlandse) groene stroom op het contract van de aansluiting van de laadpalen, zoals Fastned, Nuon en Allego, maar niet allemaal. Een MSP kan daarnaast voor de hoeveelheid kWh’s die hij verkoopt ook zogenaamde certificaten van oorsprong inkopen. Dat kan bijvoorbeeld waterkrachtstroom uit Noorwegen zijn. Dit maakt de kWh’s die je bij de MSP inkoopt ook groen.

    Kies je dus voor een 100% groene leverancier dan weet je dat elke kWh die jij met die pas laadt is ingekocht bij een partij die hernieuwbare energie aan het Europese energienet levert. Dat kan zon, wind of waterkracht zijn, afhankelijk van het type groencertificaat.

    Wij vragen aan alle MSP's inzage in deze CVO's. Geen inzage betekent geen '100% groen' label. Als een laadpas geen ‘100% groen’ label heeft wil dat dus alleen zeggen dat wij niet [volledig] hebben kunnen verifiëren of de ingekochte stroom daadwerkelijk groen is. Dit betekent dus NIET dat je direct grijze stroom laadt, maar we kunnen de kleur simpelweg niet vaststellen.

    Er bestaan vier categorieën, waarbij alleen categorie 1 nog ‘echt’ grijs is. Met grijs wordt bedoeld dat de oorsprong van de stroom niet herleidbaar is naar duurzame bronnen. Dit kán dus best al (deels) groen zijn, alleen is het niet waterdicht. Deze categorie komt bijna niet meer voor doordat bijna alle gemeentes 'groen' al jaren als voorwaarde voor publieke laadpaal-concessies meenemen. Bij semi-publiek laden zou dit nog wel kunnen, als de uitbater van het laadpunt een grijs energiecontract heeft.

    Categorie 2 en 3 zijn in feite nu al groen en categorie 4 is zelfs dubbelgroen.

    1: Grijs – Grijs: De CPO koopt de stroom grijs in en de MSP koopt geen CVO's voor de hoeveelheid verkochte energie.
    2: Grijs – Groen: De CPO koopt de stroom grijs in, maar de MSP heeft CVO's aangeschaft voor elke verkochte kWh. In de markt wordt dit al als 'groen' beschouwd.
    3: Groen – Grijs: De CPO levert 100% groen, en de MSP heeft geen groencertificaten aangeschaft voor elke verkochte kWh.
    4: Groen – Groen: De CPO levert 100% groen, én de MSP compenseert daarbovenop nog elke geladen kWh dmv ingekochte groencertificaten.

  • Prijzen / Financiëel

  • Waar is de gemiddelde maandprijs op gebaseerd?

    Op maandelijks 10 laadsessies van 20kWh bij laadpunten van verschillende aanbieders. (200kWh staat ongeveer gelijk aan 1000 KM per maand)

  • Waarom staan sommige goedkopere passen lager in de lijst dan de duurdere?

    Omdat de Top10 standaard gesorteerd wordt op score van de laadpas.

  • Waarom zijn er zo veel verschillende tarieven?

    Omdat er geen regulering voor is. Er bestaan tijds, sessie, connectie, boete, parkeer en afname tarieven of een combinatie van deze tarieven.

  • Waarom kan je vaak niet pinnen of met een creditcard betalen bij een laadpunt?

    Omdat een betaalautomaat plaatsen en onderhouden geld kost en geen enkele markt of overheidspartij deze kosten wil dragen. Bedenk dat zonder laadpassen er misschien maar 10% van de nu gerealiseerde laadpunten had gestaan.

    Het laden met passen geeft ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld laden op je thuis stroom-rekening. De aanbieders hebben door deze aanpak de afgelopen 8 jaar 150.000 laadpunten in Europa gerealiseerd. Dat is best een prestatie als je je beseft dat de laadpalen markt nog relatief jong is. Op steeds meer snelladers kun je overigens wel met een bankpas of creditcard terecht.

  • Kan ik ook gebruik maken Apple Wallet of Apple Pay?

    Vooralsnog zijn er geen aanbieders die Apple Pay ondersteunen. Ook de ondersteuning voor Apple Wallet is nog vrij beperkt. Tot nu toe wordt dit alleen ondersteund door Chargepoint (US), maar wij hebben nog niet kunnen testen of dit ook in Nederland werkt

  • Afkortingen

  • Wat is een kilowatt-uur (kWh) en wat is het verschil met kilowatt (kW)?

    1 kWh is een hoeveelheids-maat. Het vertegenwoordigt "één uur lang een verbruik van 1000 watt". Als je spreekt van kW dan gaat dat over het geleverde vermogen. Het geleverde vermogen geeft aan hoeveel Watt er geleverd kan worden, oftewel hoe 'snel' het laadpunt is. Als je bijvoorbeeld je auto een uur lang op 11kW vermogen oplaadt dan gebruikt de auto gedurende dit hele uur 11.000 Watt. Na dit uur is er 11kWh elektriciteit aan de auto batterij toegevoegd. Ezelsbruggetje: Onthoud dat als de letter “h” gebruikt wordt (kWh), het over een hoeveelheidsmaat gaat. Nog een voorbeeld. De inhoud van je auto batterij is 64 kWh. Kan je auto snelladen met een vermogen van 70kW zoals bijvoorbeeld de Kia e-Niro, dan kan je -in theorie- bij een snellader dus binnen een uur de batterij volladen. In de praktijk haal je deze vermogens alleen tussen als de batterij tussen de 0% en de 60% geladen is. Daar buiten neemt het vermogen af. Als je thuis 10 uur laadt op een 3,7 kW laadpunt dan heb je ongeveer 37kWh aan elektriciteit in je auto batterij geladen.

  • Waar staan de afkortingen (B)EV, PHEV en HEV voor?

    (Battery) Electric Vehicle, Plugin-Hybrid Electric Vehicle, en Hybrid Electric Vehicle. Alleen de (B)EV is 100% elektrisch, de PHEV en HEV hebben ook nog een brandstofmotor. Voor een HEV zoals de Toyota Prius is geen laadpas benodigd aangezien deze geen mogelijkheid heeft om aan te sluiten op het stroomnet.

  • Wat betekent ICE, of ge-ice'd worden?

    Internal Combustion Engine oftewel brandstofmotor. Als je wordt ge-ice'd dan heeft er een auto met een brandstofmotor op de laadplek geparkeerd waar jij net wilde laden.

  • Hoe zit dat nou met 1-fase en 3-fase?

    Een stroomaansluiting bestaat altijd uit minimaal één 'fase'. Zie een fase als de plus van een stopcontact. De min wordt de 'nul' genoemd. Een drie-fasen aansluiting bestaat eigenlijk uit 3 stopcontacten, die samen de 'nul' delen. Dus 3x een plus en 1x een min. Een auto met een 3-fase lader zal dus ook drie keer zo snel opladen dan een auto met een 1-fase lader aan boord.

    Even naar je meterkast. Een 'reguliere' groep bestaat in Nederland uit een enkele 16 Ampère stop of automaat met één bruine en één blauwe draad. We spreken dan van 1-fase automaat. Aan zo'n automaat kan je een eenvoudig 1-fase laadpunt aansluiten van 3,7kW. De zekering kan maximaal 16 Ampère x 230V = 3680 Watt (3,7 kW) vermogen doorvoeren. 3-fase automaten hebben bredere schakelaars en vaak ook een eigen aardlekschakelaar. Dit wordt ook wel kracht- of sterkstroom genoemd, en dan heb je 3 van deze fasen binnen één groep. Er is op zo'n groep dan 3 x 16 Ampère x 230V = 11.040 Watt (11kW) vermogen leverbaar. Hiermee kan je dus 3x zo snel laden, mits je auto dit vermogen aan kan.

    Op campings heb je bijvoorbeeld vaak maar een 1-fase aansluiting met 10 Ampère. Dat is ook 230v, maar dan met een lagere stroomsterkte dan thuis. 10A x 230V = 2300 Watt of 2,3kW. Je kunt je voorstellen dat een auto opladen met 2,3kW al snel een uurtje of 20 duurt voor een batterij van 40kWh.

    Als je auto maar 1-fase laden aankan, en wordt aangesloten op een 3-fasen laadpaal, dan zal hij maar 1 van de 3 beschikbare fases kunnen gebruiken. Je laadt dan bij een (11kW) 16A laadpaal op 3,7kW (immers 1x16x230=3680) en bij een 32A laadpaal op 7,4kW (1x32x230=7360), wat neer komt op respectievelijk zo'n 17 of 34km/h. In de diverse apps kun je de 16A laadpalen herkennen doordat ze als 11kW worden aangegeven en de 32A laadpalen herken je aan de 22kW aanduiding. Dat komt omdat dit laadpalen zijn die op een 3-fase stroomaansluiting zijn aangesloten en die worden met het maximale vermogen vermeld. Veel 1-fase ladende auto's zoals de Jaguar i-Pace of de Hyundai Kona kunnen wel met de hogere 32A stroomsterkte overweg en daarom is het verstandig die altijd aan een 22kW laadpaal aan te sluiten zodat je daar met 7,4kW vermogen oplaadt in plaats van met 3,7kW. Steeds meer elektrische auto's beschikken inmiddels standaard over een 3-fase lader.

  • Wat betekent Flatrate ?

    Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand/jaar.

  • Wat betekent CPO?

    Charge Point Operator of Charge Point Owner. De partij die de maandelijkse exploitatiekosten draagt voor een laadpunt.

  • Wat betekent (e)MSP?

    (e-)Mobility Service Provider, ook wel omschreven als “laadpas aanbieder”.

  • Laden en parkeren

  • Mag je met een EV gratis parkeren in betaald parkeren gebieden?

    In sommige gemeentes mag dat, mits je aan het laden bent. In veel gemeentes gelden andere bepalingen. In de éne gemeente mag je 's avonds na 22:00 je auto aan de laadpaal laten staan tot de volgende morgen, in andere gemeentes mag dit niet. Een feit is dat andere EV rijders het doorgaangs niet waarderen als jij 'volgeladen' de paal bezet houdt. Check dus altijd goed de plaatselijke verordeningen, wet- en regelgeving.

  • Wat moet ik doen als ik bij een laadpunt ben waar mijn pas wordt geweigerd?

    Allereerst probeer je een andere laadpas. Werkt het laadpunt dan nog niet controleer dan in de app van jouw pas aanbieder of dit laadpunt wel zou moeten werken. Komt het laadpunt niet in je app voor, bekijk dan eens in een generieke app zoals bijvoorbeeld Chargemap of dit laadpunt voorkomt. Vaak is hier ook terug te vinden welke laadpassen op dit laadpunt precies wél worden geaccepteerd. Als laatste kun je op de laadpaal nog zoeken naar een QR code waarmee je vaak op een webpagina terecht komt om alsnog de laadsessie te starten. Lukt ook dat niet, dan zit er niets anders op dan het nummer te bellen op het laadpunt of een ander laadpunt op te zoeken.

  • Wat moet ik doen als de laadpaal helemaal niet meer reageert of een rode ring geeft?

    Bel dan met de exploitant van het laadpunt. Bijvoorbeeld EV-Box (088-7755444), E-Laad/EVnetNL (0800-3522365), ( Engie (088-3692914), New Motion (088-0109500), of Allego (0800-3745337). Dit werkt vaak het beste als je nog fysiek bij het laadpunt aanwezig bent. Zij kunnen vanaf afstand vaak de laadpaal 'resetten' waarna je alsnog kunt laden.

  • Moet ik voor laden bij Fastned hun app verplicht gebruiken?

    Nee, dat is niet meer nodig, zie ook dit artikel op hun website.

  • Welke stroomvoorzieningen kan ik thuis allemaal treffen voor mijn elektrische auto?

    Dit hangt van allerlei zaken af, zoals de zwaarte van je hoofdzekering. Tip: Download de 'EV' app van E-Division (Appstore link) voor een uitgebreide uitleg hierover.

  • Wat is een Granny Charger en wat kan ik ermee?

    Een Granny Charger of 'Oma lader' is een laadkabel die je gewoon in een huis-tuin-en-keuken stopcontact kan steken, waarmee je vervolgens je auto oplaadt. Voor een Granny Charger is geen laadpas benodigd en daarom zijn deze laadkabels populair op bestemmingen zonder laadpalen, bijvoorbeeld voor gebruik op campings en bij vakantiehuisjes. Het laden met zo'n kabel duurt vaak erg lang omdat het laden slechts op 2,3kW gaat. Bij sommige auto's krijg je er een Granny Charger bij. Er zijn diverse modellen in diverse prijsklasses.

  • Buitenland

  • Met welke laadpas kan ik het beste naar land -x- reizen?

    Een goede start is om het filter '>80% Dekking In' te gebruiken en dan bij de aanbieder te controleren of het aanbod laadpunten in de regio van je bestemming voldoende is. Een andere site die je hiervoor kunt raadplegen is Tesla Charging Abroad of Mostaladda.

  • Is een creditcard verplicht?

    Bij sommige aanbieders wel. Maar verreweg de meeste passen is automatische incasso mogelijk. Paypal is wel aan te bevelen voor internationale reizigers. Deze kun je bij Paypal ook koppelen aan je IBAN. De meeste apps waarbij een creditcard verplicht is ondersteunen ook Paypal betalingen.

Close